Nyheter

Klikk for å se bildet i full størrelse

Kunstsamling i Galleri A

Kjære alle sammen,

I disse dager kan kanskje opplevelsen av kunst være en måte å beholde roen under særdeles nedstengt bevegelsesfrihet.

Galleri A ønsker således å gi publikum en mulighet til å gjøre noen sjeldne gode kunstinvesteringer.

Vi har et utvalg av kunst som er tilgjengelig, send en e-post til andreas@galleri-a.no for en oversikt. Prisene i oversikten er de originale men som nevnt er vi klare på at ekstraordinære tider kan unnfange ekstraordinære salg.

Spesielt for det norske publikum har vi fokusert på fjell, snø og ski siden påskefjellet ryker for alle i Norge denne sesongen. Således er disse bildene samlet i første del. Kanskje man her kan finne en liten erstatning i en traurig tid?
Denne muligheten står frem til søndag 26. april

Ikke nøl med å ta kontakt dersom noe av kunsten er av interesse.

Åpningstider: Tirsdag - fredag kl 13 - 17 og lørdag - søndag kl 12 - 15

Vi setter pris på at du følger FHI retningslinjer når du besøker galleriet.


Hjertelig hilsen,

Andreas Engelstad
Galleri A
Vibes gate 12
0356 Oslo
Norway
+47 992 622 07
andreas@galleri-a.no
galleri-a.no

Klikk for å se bildet i full størrelse

Kunstsamling i Galleri A

Kjære alle sammen,

I disse dager kan kanskje opplevelsen av kunst være en måte å beholde roen under særdeles nedstengt bevegelsesfrihet.

Galleri A ønsker således å gi publikum en mulighet til å gjøre noen sjeldne gode kunstinvesteringer.

Vi har et utvalg av kunst som er tilgjengelig, send en e-post til andreas@galleri-a.no for en oversikt. Prisene i oversikten er de originale men som nevnt er vi klare på at ekstraordinære tider kan unnfange ekstraordinære salg.

Spesielt for det norske publikum har vi fokusert på fjell, snø og ski siden påskefjellet ryker for alle i Norge denne sesongen. Således er disse bildene samlet i første del. Kanskje man her kan finne en liten erstatning i en traurig tid?
Denne muligheten står frem til søndag 26. april

Ikke nøl med å ta kontakt dersom noe av kunsten er av interesse.

Åpningstider: Tirsdag - fredag kl 13 - 17 og lørdag - søndag kl 12 - 15

Vi setter pris på at du følger FHI retningslinjer når du besøker galleriet.


Hjertelig hilsen,

Andreas Engelstad
Galleri A
Vibes gate 12
0356 Oslo
Norway
+47 992 622 07
andreas@galleri-a.no
galleri-a.no

Tor-Arne Moen DEN FLYVENDE MASKIN 5. - 22. september

Jrgen Platou Willumsen HARDHAUS intervju

Klikk for å se bildet i full størrelse

Charlotte Bergeen inteervju i Aftenposten sndag 14. februar 2016

INTERVJU I AFTENPOSTEN SNDAG 14. FEBRUAR

- Jeg blir aldri lei av utforske familie- relasjoner
Charlotte Bergesen er opptatt av de nre relasjoner og hva som former vr identitet. N er hun aktuell med utstillingen Lsrivelse.
Hun er opptatt av forventningspresset i samfunnet og mener det er viktig lsrive seg fra det.
Identitetsdannelse, fdsel, barndom og menneskelige relasjoner er noen gjennomgangstemaer hos billedkunstneren Charlotte Bergesen.
Vi mtes i stallen p Briskeby der hun har sitt atelier. Noen kvartaler fra travle Bogstadveien ligger det gamle trehuset fra 1864 hvor hun bor med mann og fire barn. Og p eiendommen er det ogs en stall, dukkestue og drivhus. I stallen jobber hun sent og tidlig, og hun blir aldri lei av utforske familierelasjoner. - Det handler om de viktige tingene i livet, sier hun.
lsrive seg p flere plan
Begrepet lsrivelse kan romme mye, og for Bergesen handler det bde om det kunstneriske og menneskelige.
- Nr det gjelder kunsten, s har jeg lsrevet meg litt fra det figurative, og er mer over i det abstrakte uttrykket. P det menneskelige plan er jeg veldig tett relatert til det jeg jobber med. Kunsten speiler meg som menneske p et vis. Det er mange forventninger, og jeg prver i denne utstillingen lsrive meg fra forventningene rundt meg. Det er blitt en rlig utstilling.
- Hvilke forventningene tenker du p?
- Det er et generelt forventningspress i det samfunnet vi lever i. Jeg snakker mye med barna om det - jeg har tre jenter og en gutt. Vi lever i en tid der vi er blitt ekstremt ytre fokusert. Det handler mye om kropp og utseende, men ogs om hva man har av materielle ting og hva som str p karakterkortet. Det er en skikkelig flinkistid n, i mye strre grad enn da jeg vokste opp.
Hun mener kunsten kan hjelpe til med refleksjoner rundt hva som er viktig i livet.
- Mine sm figurer, scener og animasjoner er spontane, lite dmmende, de har ikke noe redsel i seg. Mange som besker gallerier er imidlertid usikre p hvordan de skal tolke og forst kunst, og man kan bli litt lammet av prve like det som er riktig. Her kommer jo ogs forventningene inn igjen... Oslos kunstmilj kan vre litt preget av forutinntatthet. Jeg synes imidlertid det er viktig at folk utvikler sin egen dmmekraft.
- Du kretser mye rundt barndommen i dine bilder?
- Ja, barndommen sitter i. Jeg har tenkt mye p hva det handler mest om. Er det at jeg blir eldre, og ser at mine egne barn vokser opp? Jeg vet ikke. Livet er s rart og rommer s mye. Der kan man jo reflektere over uten at det behver bli s sentimentalt, sier Bergesen.
Tegning er det sentrale
Hun uttrykker seg med penn og papir, pappmasje og maleri, men det er selve tegningen som er det viktige for tiden. Hun blir inspirert av god litteratur, og akkurat n er hun opptatt av forfatterne Linn Ullmann og Merethe Lindstrm.
- De skriver begge om livet i familien. Lindstrm er mer poetisk og subtil, mens Ullmann gr veldig tett og nrt p forholdene internt i familien, hun ser det lille barnet. Jeg synes de er spennende forfattere begge to, og jeg blir inspirert av lese dem, sier Bergesen som ogs skaper et univers av srbare mennesker, familier som gr i opplsning og bindinger som er vanskelige.

Charlotte Bergesen (44)
Billedkunstner og tegner, utdannet fra kunstskole i London
Gift med Petter Bergesen, sammen har de fire barn i alderen 8 til 16 r
Bor i en gammel trevilla med stall fra 1865 p Briskeby i Oslo
Aktuell med utstilling i Galleri A p Majorstuen

>> Les mer

Klikk for å se bildet i full størrelse

Christopher Rdlund IMPERIER - i forestilling og virkelighet. Paneldebatt onsdag 29.04. kl 18.

I anledning Christopher Rdlunds utstilling EMPIRES inviterer vi til panelsamtale p Galleri A onsdag 29. april kl 18.
Maleriene i utstillingen tematiserer imperier, makt og krig.

Forsker Asle Toje, komponist Marcus Paus og kunstner Christopher Rdlund samtaler med PhD og sosiolog Alexander Ibsen - kveldens ordstyrer.
Asle Toje vil frst holde foredraget "Krig skaper stater, stater starter krig". Deretter drfter vi temaet imperier i forestilling og virkelighet.

Det blir ogs musikalske innslag.

Siden dette ogs er en s.k. "finissage" for utstillingen byr vi p vin og snacks.

Hjertelig velkommen!

Klikk for å se bildet i full størrelse

Screening of the art documentary WILDFLOWERS at A minor Sunday the 9th of March at 1pm

Martin Whatson innslag p NRK

Jrgen Platou Willumsen MELLOM ROM artikkel i Nytt Rom

Grete Ross STOLTHET OG FORDOM i samarbeid med CARE

Per Heimly GLORYHOLE intervju i Dagbladet

LEGEKUNST

FRA LOKALAVISEN FROGNER

En psykolog, to nevrokirurger og en anestesilege har n funnet hverandre gjennom kunsten og inn i galleri A Minor i Vibesgate for sin aller frste utstilling sammen, LEGEKUNST.
Stor spennvidde

De fire er Jan Marus Junge, Halfdan Kierulf, Wenche Sabel og Stein Bror Strandquist som har alle en felles interesse for kunst, og denne utstillingen viser et utsnitt av deres arbeider som spenner fra nonfigurativt til detaljerte bybilder fra Oslo.

Stein Bror Strandquist er fdt og oppvokst i Oslo, og er en selverklrt bygutt. Han liker urbane motiver, med duft av asfalt og lyden av trikkeglam.

Se her! Dette er et trafikklys, og for mange kanskje ikke s vakkert, men jeg finner skjnnheten i det, sier Strandquist og peker p et av verkene sine.

Og han inrmmer at det har blitt mer og mer kunst opp gjennom rene.

N har jeg til og med et lite atelier p bakrommet p klinikken hvor jeg kan koble litt av, sier han.
Natur og menneskekroppen

Eneste kvinne i gruppen er Wenche Sabel. Hun ble frst godkjent spesialist i allmenn-medisin og senere ogs spesialist i anestesiologi.

Sabel har lagt spesiell vekt p studiet av natur og av menneskekroppens anatomi, i tillegg til stor kjrlighet for nord-norsk natur og mange av bildene hennes har motiver hentet fra naturen i Troms.
Dristig og modig

Hun er initativtakeren for denne utstillingen, og ser frem til stille ut med sine kollegaer.

Dette er en ganske s dristig og modig ting gjre, spesielt siden vi har s ulike uttrykk og personligheter. Og det er alltid et privilegium f vise bildene sine til et publikum, og forhpentligvis selge et par, sier hun og smiler.

Jan Marius Junge er den kunstneren med flest tidligere utstillinger, og har denne gangen gtt for den nonfigurative utrykksformen.

Jeg liker beste prosessen med skape et bilde, og det er det jeg finner mest interessant, selv om det s klart er gy f stille ut, avslutter han.


Utstillingen pner torsdag 12.mai kl.18.00-20.00 p Galleri Minor-A, og varer frem til 5.juni

>> Les mer

DOLK i Galleri A

Galleri A selger arbeider fra street art kunstneren DOLK. Som Banksy i England vet man ikke det opprinnelig navnet til DOLK og det har han tenkt fortsette med. Vi selger hans populre signerte prints se under DOLK p kunstner menyen

Sverre Schyberg Olsen: SLEMDAL-KUNSTNER SELGER VEKK

Sverre Schyberg Olsens nyeste utstilling selger som bare det. En av grunnene er at han har finslipt sin egen teknikk, mener kunstneren selv.

Linn Kongsli Lundervold:
SLEMDAL/ MAJORSTUEN: Utstillingen "Sidereal" p Galleri A har allerede solgt for 300.000, midt under finanskrisen.

Daglig leder ved Galleri A, Mie Mortensen, tror salgsuksessen skyldes at bildene er unike av sitt slag.

Det er ingen som gjr noe lignende i Norge. Bildene er dekorative og skulpturelle, og de fenger deg. Dette er ikke forbrukskunst, men en kunst som vokser og gror p deg, sier Mortensen til Ullern Avis Akersposten.

Kjemiske prosesser
Schyberg Olsen bruker en spesiell teknikk med olje p aluminium, noe som fremkaller en spesiell kjemisk prosess.

Tittelen p utstillingen referer til stjernenes pvirkningskraft og hvordan de kan influere mennesker. I tillegg nsker han minne om hvor viktig de kjemiske prosesser er p bde mikro- og makroniv.

Rendyrket teknikk
Kunstneren selv tror det abstrakte inntrykket appellerer til mange.

I tillegg er bildene blanke, og forandrer seg litt med lyset, og det tror jeg folk liker, sier han.

Dette er den fjerde utstillingen hvor Slemdal-kunstneren bruker denne spesielle teknikken med olje p aluminium.

Men n er teknikken enda mer rendyrket enn tidligere, sier han.

>> Les mer

Klikk for å se bildet i full størrelse

LANSERING AV TOMS SKO P GALLERI A, 7.MAI KL.19.00


http://galleri-a.no/main.php?id=utstilling&utstillingid=1237294125

>> Les mer

Kristoffer Evang i KUNST FOR ALLE

Nr. 1 - Kunst for Alle - 2009
- Det er veldig mye slapp og lite reflekterende kunst. S ja, jeg forholder meg til dem som
ser bildene mine. Det er viktig for meg at det skjer noe hos betrakteren. Noe tvetydig. Jeg syns
det er interessant vre i dialog med betrakteren, og jeg forholder meg ofte til ham
eller henne som en 3. person i bildet. Jeg vil oppn mer enn hndverksmessig
beundring. De som maler kun for male, br finne p noe annet gjre, avslutter
Evang.
I 2009 er Kristoffer Evang aktuell med en separatutstilling p Galleri A 28. mai
til 21. juni. For mer informasjon om kunstneren, se www.kristofferevang.no
KUNST FOR ALLE NR. 1 2009 53 52 KUNST FOR ALLE NR. 1 2009
Da Kunst for Alle snakket med Kristoffer Evang i 2005,
gav han seg selv 5 r p lykkes. Kunstmaleren har
faktisk opplevd suksess etter kun 3 r.
Tekst: Cecilie Tyri Holt
ristoffer Evangs kunst er basert
p en klassisk figurativ tradisjon.
Han er utdannet i den gamle
skolen ved g i lre hos en mester hvor
han bl. a. preparerte mesterens lerreter og
rev pigmenter til bruk i oljemaling.
- Denne metoden jobbe p blir frt
videre i arv, sier Evang. Han forteller at
han gikk i lre hos den figurative maleren
Eirik Ltken i 4 r, deretter startet han
sitt eget studio i 2005.
- Jeg har jobbet mye med stilleben og
opparbeidet meg mye kunnskap innen stoff, farger og lys, sier Evang.
Nr du jobber p den mten, fokuserer du da kun p det male
tekniske?
- Nei, da jeg malte ulike stilleben, kunne jeg fremme ulike
stemninger og historier ved blant annet bruke symbolikk. For eksempel
er det en lang tradisjon for sette sammen stilleben av sitron, vann
og brd. Dette skulle symbolisere ekstrem fattigdom, forteller Evang.
I den tradisjonen, har du noen gang levd livet som den sultende
kunstneren, eller har du alltid kunnet leve av kunsten din?
- Jeg kjrer ikke Porsche til jobben akkurat, men jeg har vel aldri
vrt lutfattig heller, sier Evang.
Evang forteller at han tidligere jobbet som bartender p kvelden,
og malte p dagen da han var elev hos Ltken. N er han s heldig at
han selger de fleste av maleriene sine.
DEN GAMLE SKOLEN I NYTT LYS
Evang arbeider p en tradisjonell mte med mange referanser til
kunsthistoriens stormenn som blant andre barokkens Caravaggio.
Dersom man derimot nsker plassere ham i forhold til samtidskunsten,
er veien ganske kort til Odd Nerdrum. Evang selv har sett
seg ganske lei p denne sammenlikningen, og dersom man ser litt
nrmere p maleriene hans, ser man en klar forskjell i bde teknikk
og motivvalg.
- Selvflgelig har jeg respekt for Nerdrum som kunstner, men jeg
forstr ikke hvorfor bde Nerdrum og elevene hans kun maler
mennesker i gamle klr fra middelalderen. Nerdrumskolen representerer
derfor et helt annet uttrykk enn det jeg nsker representere. Jeg
vil gjerne vise at det
finnes andre realistiske
malere enn Nerdrum,
sier Evang.
Evang har brukt
mange r av livet sitt p
lre seg kunsten
male realistiske bilder,
noe han virkelig
mestrer. Men han
stopper ikke med det
tekniske. Han nsker
nemlig fre hndverket
videre, og representere
sin egen tid.
- Caravaggio malte
ikke sine modeller i klr
som representerte en
annen tid enn hans
egen. Han malte dem i
klr som representerte
hans samtid, poengterer
Evang.
Caravaggio fikk
faktisk mye kritikk for
trekke inn folk fra gata
til atelieret sitt og bruke
dem som modeller til religise motiver. I vrt perspektiv blir det
nesten som se for seg Maria med Levi`s og Jesusbarnet med
Mariusgenser. Eller George W. Bush i Supermannkostyme. Evang
representerer en helt annen stilart enn Nerdrumskolen, nemlig
samtidsrealisme.
Vil du si at maleriene dine er politiske?
- Bildet av Bush er mer et humoristisk bilde enn et politisk bilde.
Jeg ville kommentere hvor lett det er i vrt samfunn f forhyet
status. Vi lever i en Bigbrother-kultur, men er det snn vi vil ha det?,
spr Evang.
KRISTOFFER EVANG
engasjert samtidsrealist
HAT, KJRLIGHET OG
MAKTBALANSE
I samtidsrealistiske malerier kommenterer
kunstneren ulike sider ved sin samtid,
blant annet livsstil, vremte og tabuer i
samfunnet. Evang har for eksempel
jobbet mye med forholdet mellom mann
og kvinne, og maktbalansen som oppstr
i et forhold.
- Kjrlighet og hat er to nrliggende
flelser i det at begge er veldig sterke.
Maktbalansen kan bety bde himmel og
helvete i et forhold. Maleriet Kampen
viser en situasjon der kjnnsrollene er
satt p spissen. Rollene er snudd nr det
gjelder forholdet mellom mann og
kvinne. Kvinnen jobber n p kontoret,
mens mannen lager middag. Et bilde
som Kampen kunne aldri vrt malt for
20 r siden. Jeg reflekterer over dette forholdet
i trd med at jeg nsker at bildene
mine skal representere min tid, forklarer
Evang.
BETRAKTEREN SOM DELTAKER
- Tenker du p hvordan betrakteren oppfatter
maleriene dine i arbeidsprosessen
din?
Cecilie
Tyri Holt
K
CARAVAGGIO FIKK FAKTISK MYE KRITIKK FOR TREKKE INN FOLK FRA GATA TIL ATELIERET
SITT, OG BRUKE DEM SOM MODELLER TIL RELIGISE MOTIVER Kampen, 170x120 cm, 2008
Uten tittel, 140x110 cm, 2008
Hero? Bush, 136x105 cm, 2008
Kristoffer Evang
engasjert samtidsrealist
billedkunst

Klikk for å se bildet i full størrelse

Lkkebergs datter stiller ut vaginakjoler

Datteren til Vibeke Lkkeberg og Terje Kristiansen stiller like over nyttr ut fotografier p Galleri A. P bildene poserer modeller i vaginakjoler

INGER MERETE HOBBELSTAD OG MARIA BRJA
Dagbladet

Fotoutstilling av Marie Kristiansen p Galleri A i Oslo, forestiller blant annet poserende modeller i vaginakjoler.

 Jeg tok henne inn fordi hun har en spesiell og fin mte arbeide p. Jeg liker det dramatiske hun gjr, hvordan hun setter bildene sine i scene, sier gallerist Andreas Engelstad i Galleri A.


Sensurert av rektor
Kristiansen skapte overskrifter i 2004 da hennes rektor Emil Fedida ved Oslo Fotokunstskole, fjernet bildene hennes fra skolens katalog.

Bildene forestilte blant annet en kvinne som kledde av seg en burka og en naken kvinne med palestinaskjerf p hodet og ordet Israel skrevet p ryggen med s-en formet som et hakekors.

 Jeg hadde forventet mer av datteren til to framtredende kunstnere, sa Fedida den gang.


 Ikke glad i sensur
Kristiansens nvrende gallerist, Andreas Engelstad, likte ikke rektorens inngripen.

 Jeg har aldri vrt glad i sensur, at noen fr fyken fordi de ytrer seg, sier Engelstad.

 Legg merke til kjolene. Etter hvert ser du nok at det er vaginakjoler, skriver Kristiansen til Dagbladet.

I en prosjektbeskrivelse utdyper hun:

- Etter min mening er postfeminismen basert p bde menns og kvinners markedsverdi. Men fordi kvinners sexappeal har blitt den primre markedsverdien, velger bde menn og kvinner selge den kvinnelige seksualiteten.

Kristiansen trekker ogs fram flgende sitat av Naomi Wolf:

Womens bodies are portrayed as attractive packaging around an empty box; our genitals are not eroticized for women, men's bodies are not eroticized for women. Other womens bodies are not eroticized for women, female mastrubation is not eroticized for women. Each woman has to learn for herself from nowhere how to feel sexual, though she learns constantly how to look sexual.

Utstillingen varer til sndag 13. januar.

>> Les mer

Nicolay Aamodt smykker ut Oro Bar & Restaurant

Nicolay Aamodt smykker ut Oro Bar & Restaurant.
Et bilde er 100 x 400 cm og det andre er 122 x 244 cm.

Intervju av Aleksandra Niemczyk v/ Lars Elton

Kunst for alle nummer 1, januar 2006



Tittel: Energisk i pne landskap


Med minst tre separatutstillinger foran seg i 2006 kan den energien Alexandra Niemczyk utstrler gi de fleste bakoversveis. Uansett hvordan andre oppfatter henne er resultatet uomtvistelig: Hy utstillingsaktivitet har gitt bde kunstnerisk og salgsmessig suksess etter f r i Norge. Men du vil kanskje ikke tro det, men bildene er som smykkekunst regne.
Av Lars Elton


Klisjeen sier at polakker er kjent for vre arbeidsomme. Men Norge har glede av flere polakker enn de mange jordbrplukkerne og hndverkerne som har strmmet til landet de senere rene. Da avstemningen om rhundrets nordmann ble gjennomfrt fr jul, var det den polsk-norske professoren Nina Witozek som fikk oppdraget med introdusere Fridtjof Nansen.
De kulturelle forbindelseslinjene mellom Polen og Norge gr langt tilbake. P billedkunstens arena er det verdt nevne at Edvard Munch vanket med polske venner i Berlin. I dag bor det flere kunstnere med polsk opprinnelse i Norge, og n har vi ftt n til: Alexandra Niemczyk kom til Norge i 2001. Hun er fortsatt under 30, og hun holder et imponerende tempo.
Mens Nina Witozek og andre av hennes samtidige kom hit som flyktninger, var det kjrligheten som frte Alexandra til Norge. Ektemannen Tommy traff hun p hjemmebane i Warszawa. Da hun ble ferdig med utdanningen i Polen flyttet de sammen i Oslo.

VIRTUOS MALER
Alexandra Niemczyk er utdannet grafiker med masteroppgave i litografi fra kunstakademiet i Warszawa. Derfor meldte hun seg inn i Norske Grafikere da hun kom til Norge, og etter kort tid mtte hun Herman Hebler, kunstneren som i mange r drev den internasjonale grafikkbiennalen i Fredrikstad. Det skulle vise seg bli positivt. For det frste kjente Hebler Alexandras professor i Warszawa. Alexandra studerte fem r under professor Grabowski, og han hadde stilt ut p grafikkbiennalen. For det andre fikk hun et viktig rd av Hebler, nemlig starte med stille ut utenfor Oslo.
Som en flge av det gode rdet fikk hun utstillingsmuligheter ganske raskt, pluss god respons. Resultatet er at hun allerede har en lang liste med separatutstillinger, noe som igjen har vrt mulig grunnet hennes store produktivitet.
Som maler har Alexandra utviklet et formsprk som treffer publikum. Det kjennetegnes av klart definerte former og sterke fargefelt mot store, ensfargede fargeflater. De siste rene har hun laget en del svrt lyse malerier, men det er fortsatt mye mrkt i hennes bilder. De oppleves ikke som dystre av den grunn.
For det er nettopp her, i overflaten p de store, ensfargede fargeflatene, at hennes fremste kjennetegn befinner seg. Det bestr i et nitid arbeid med detaljer og ulike strukturer i malingsflaten, en teksturmessig rikdom som kommer som en poengtert plussverdi i forhold til motivene.

BY OG LAND HAND I HAND
Alexandras motiver er enkle p en positiv mte. Hun la om til et abstrakt uttrykk da hun flyttet til Norge. I starten jobbet hun bare med farger og struktur. Formene var nrmest en unnskyldning for kunne jobbe med de maleriske problemstillingene. Men siden hun er utdannet grafiker fikk formene etter hvert en sterkere plass, og hun bruker dem n som grafiske signaler. Abstraksjonene bygger p landskapsinntrykk, ofte med en lang bygning sentralt i bildet.
Alexandra Niemczyk er en ekte byjente. Hun er fdt og oppvokst i Polens hovedstad Warszawa, s det komme til Oslo og Norge var eksotisk. Hun synes det er s vakkert her, og sier at det norske landskapet har inspirert henne enormt.
Men for en nordmann minner ikke bildene om norske landskap. Det er store flater og langstrakte bygningskropper, visuelle signaler som bringer vre tanker sydover til det store slettelandet i sentral-Europa eller Spania, for den saks skyld.
Samtidig skal vi ikke ta fra henne at inspirasjonen fra det norske landskapet har en viss gjennomslagskraft. Det er flere ting som minner oss om det: En enslig hest som krummer nakken mot vinden, og innslag av bltt som bringer tankene mot de mange sm vannene og elvene som krydrer norske landskap. For ikke snakke om det som er dukket opp i bildene det siste ret, mye hvitt som kan tolkes som store, sndekte flater mellom hestene og husene.

TEKNIKK I MANGE LAG
Det er noe paradoksalt i dette motivvalget. At en byjente som Alexandra har bondegrden og jordbrukslandskapet som sitt fremste motivomrde. Men nr det er de grafiske signalene og formene som er viktigst for kunstneren, skal det kanskje tillegges en viss vekt at tolkningene i strre grad sitter i betrakterens hode enn i kunstnerens.
Selv sier hun at hun bruker enkle symboler som er allmenne og blir universelt forsttt.
Uansett er det teknikken og de klare komposisjonene som fascinerer ved Alexandras malerier. Selv om det kan se slik ut, jobber hun ikke med skrapeteknikker. Tvert imot, hun bygger lag p lag for f til akkurat de effektene hun er ute etter. Resultatet er en usedvanlig rik overflate med spennende strukturer og stor variasjon. Hun bruker gjerne kalde farger i bunnen for fremheve de varme fargene hun legger opp. Og hun kan la deler av de underliggende lagene f ligge pne, som fargesterke yer i en stor flate.
At hun ogs bruker ganske store felt til eksponere lerretet avslrer ikke bare at hun bruker finmasket lerret (som hun for vrig spenner opp selv). Det avslrer ogs en sans for materialmessige kontraster og bevisst bruk av tekniske finesser i komposisjonene.

STOR PRODUKTIVITET
Alexandra bruker lang tid p bygge bildene bde rent faktisk lag p lag, og mer indirekte med hensyn til komposisjon. Og hun tenker mye under veis.
Men nr hun bruker lang tid p tenke og bygge opp bildene, hvordan kan hun samtidig vre s produktiv? Det er hun jo bare pent ndt til vre. I r har hun planlagt minst tre separatutstillinger: I Horten kunstforening i mars; i Hamar kunstforening i april; og i oktober i det som er blitt hennes faste galleriforbindelse, det relativt nyetablerte, men allerede vel renommerte Galleri A i Oslo. Frem til 15. januar var hun dessuten se p en kollektivutstilling i det samme galleriets sidegalleri, A minor.
Svaret p sprsmlet er hardt arbeid. Etter at hun flyttet til Norge jobbet hun deltid i galleri for ha en inntekt. Men etter hvert som oppmerksomheten kte og salget bedret seg kunne hun slutte med alt uvedkommende og konsentrere seg om malingen. I dag, drye fire r etter, kan hun leve av kunsten.
Der hun tidligere ble deprimert av bare jobbe alene, er hun n kommet i en ateliersituasjon med andre kunstnere rundt seg. At hun trives p atelieret avslres av den store arbeidsviljen:
Jeg har min andre studietid. Jeg er utlrt til ingenting annet. Derfor har jeg ikke noe annet valg enn vre suksessfull i det jeg gjr. Mannen min studerer til arkitekt, og selv jobber jeg fra ni til ni, til tider syv dager i uken. Jeg har s mye energi, og har du energi, muligheter og deadline blir du motivert. Ett bilde bringer nye bilder til meg. Dette er mitt liv, og jeg elsker det, sier hun om den saken.

GRAFISK PLUSSERFARING
Siden Alexandra har sin bakgrunn som grafiker med lang erfaring med litografi, bruker hun teknikken i sitt arbeid med bygge opp maleriene. Hun sier at mange kunstnere vil ha nytte av jobbe med fargelitografi fordi prosessen ikke lar seg reversere:
Nr du har trykket n farge kan du ikke g tilbake. Lagene legges opp hverandre. Det gjr at du m bestemme deg for farge og form fr du trykker, og du m ta hensyn til lagene. Du kan jo ikke ta bort noe etterp. Det fr deg til tenke konsekvens og struktur, og planlegge tingene, sier hun.
Det er det samme Alexandra gjr i maleriene. De underliggende lagene titter frem gjennom det vi kan diskutere om er norske eller polske landskap. P en mte blir malemetoden som en metafor, der det at hun lar de underliggende lagene dukke frem er som slippe til flere dimensjoner.
Vi brer med oss alt det vi har opplevd. Det polske landskapet er selvflgelig med meg, men jeg kan fornemme en styrke i det norske landskapet. Nr du sier at det ikke er horisonter i bildene mine, skjnner jeg det. Men de er jo der. Der har du en, og der. Men de er brutt av vertikale elementer, og egentlig er de bare en unnskyldning for plassere fargen akkurat der. Og der. Eller der, sier hun og peker p maleriene som str rundt i atelieret.
Det fine med det hele, nr jeg er ferdig med alle lagene, er at det siste laget, selve avslutningen, blir som smykkekunst. De siste strkene er som pynten p kaken. Men ikke for det, det ligger mye fint under, mener hun.

Klikk for å se bildet i full størrelse

Flere bilder i ett, Aamodt med nye malerier.

Jeg bruker gjerne collager for f fram det fragmentariske -flere bilder i ett, sier Nicolay Aamodt, som viser nye malerier i "sitt" galleri.

Erik Bjrnskau
Aftenposten 21 oktober 2005

>> Les mer

P jakt etter talentene, Veskanten

Ideen om pne galleri ble unnfanget under studier og arbeid i London.

Ellen Rnning

Intervju med Nicolay Aamodt, Aftenposten 20.03.05

Nicolay Aamodt hadde et srdeles positivt intervju i Aftenposten p palmesndag hvor han ble omtalt:

"Det er ingen tvil om at Aamodt er i ferd med bli en av Norges mest markante billedkunstnere"

Bjrn Brymer

Stort salg til Fokus Bank

Fokus Banks nye hovedkvarter i Oslo gr til innkjp av unge kunstnere fra Galleri A. De har gtt til innkjp av Aamodt, Niemczyk, Johannessen, Ramberg og Espen Eiborg

Norwegian English